Atingerea unui nou record în privința numărului de pasageri, destinații noi, certitudinea că proiectele aflate în derulare vor fi duse cu succes la bun sfârșit, acestea reprezintă o parte dintre planurile pe care directorul Aeroportului Internațional Craiova, Sorin Manda, le are pentru anul în curs.     

Reporter: Ați preluat conducerea Aeroportului Craiova în ianuarie 2021, perioadă deloc bună pentru sectorul aviatic. A fost o provocare pentru dumneavoastră?

Sorin Manda, director Aeroport Internațional Craiova: Am acceptat această funcție…ca o provocare. Și celelalte instituții pe care le-am condus le-am preluat tot în perioade nu tocmai bune. Cred că am reușit să fac performanță peste tot și aici, în cazul Aeroportului Craiova, este un domeniu nou, o reală provocare, ca domeniu de activitate. Dacă privim ca parte de management este oarecum același lucru. Am preluat conducerea aeroportului într-o perioadă foarte grea. Dacă ne gândim că în ianuarie 2021, când am preluat, am avut undeva la 3.000 de pasageri, în luna respectivă, iar în ianuarie, anul acesta, aproximativ 40.000 de pasageri, putem face comparație între perioade. Nu am descoperit noi apa caldă. Fac această comparație doar pentru a se vedea ce a  însemnat Covid pentru activitatea aeronautică. Nu s-a știut niciodată când se va termina această pandemie, cum va arăta lumea după Covid, dar treptat lucrurile au intrat în normal. Suntem pe creștere și ne dorim un nou record în privința numărului de pasageri.

Rep.: Ce a fost cel mai greu pentru dumneavoastră în tot acest timp?

S.M.: Repunerea acestei activități pe picioare, pentru că eram într-o perioadă în care îmi doream să fac lucruri și nu aveam pârghii. Eram legați de mâini și de picioare de niște legi. A fost foarte greu. Am salvat-o puțin, în vara anului 2021, când ne-am gândit că lumea va trebui să circule, să plece în vacanțe, și am plecat către marii turoperatori și i-am convins că la Craiova putem face acele curse charter. 2022, prima parte doar a continuat anul 2021 cu trafic puțin, dar din aprilie, odată cu ridicarea restricțiilor, am început să urcăm și ca număr de pasageri și ca număr de curse. Am ajuns la nivelul unui an bun.

CITEȘTE ȘI: DOLJ: A fost reluată licitația pentru primul tronson al Drumului Expres Craiova–Pitești

Rep.: În relația cu turoperatorii cum procedați?

S.M.: Turoperatorii vor să găsească un partener. Fie că ne-am dus, fie că au venit dumnealor, am încheiat parteneriate. Au avut încredere în noi, ne-am sfătuit asupra curselor, destinațiilor. Pentru vacanțe se zbura doar în Antalya și, în timp, am reușit să venim cu o gamă variată. Fiecare destinație a mers, unele dintre ele fiind la al treilea an, cum este Egiptul.

Rep.: Planuri pentru acest an în privința destinațiilor?

S.M.: Cu siguranță vom avea destinații noi, anul acesta. Le vom anunța la vremea potrivită. Și, foarte important, ne-am propus să atingem pragul de 600.000 de pasageri. Anul trecut, am avut 476.613 pasageri.

 

Rep.: Referitor la proiectele de investiții, câte sunt în derulare?

S.M.: Avem trei mari proiecte pe care le dezvoltăm. Unul dintre ele este cel privitor la extinderea Aeroportului, acesta având ca punct central un nou terminal de pasageri. Pe lângă acest punct central, mai avem încă 20 de obiective, în mare parte pentru infrastructura aeroportuară. Acest proiect merge într-un ritm susținut, conform graficului de lucrări și cred că lucrările vor fi gata înainte de termenul asumat în contract, adică 5 iulie 2024. Mai avem, de asemenea, un proiect legat de securizarea indoor, outdoor, 90% și el finalizat. Totodată, vorbim și de un al treilea proiect, pentru care am semnat achiziția, referitor la mijloace aeroportuare atât pentru siguranță cât și pentru întreținere. Este un proiect mare, în valoare de 12 milioane de euro, care ne ajută să ne menținem certificările aeroportuare, dar și o mai mare siguranță pentru pasageri.

Rep.: Care este situația resursei umane la nivelul Aeroportului Craiova? Bănuiesc că extinderea vine la pachet și cu modificarea organigramei.

S.M.: Din punct de vedere al calității oamenilor pe care i-am găsit când am venit aici, pot spune că am găsit doar persoane profesioniste, care știu foarte bine ceea ce fac.

Rep.: Ce faceți dumneavoastră, managerul, pentru a menține o relație bună cu dumnealor?

S.M.: Consider că am o relație bună cu toată lumea, prin felul meu de a fi și prin faptul că sunt imparțial, corect, accept idei, cer idei, accept sfaturi. Nu m-am născut învățat și nu le știu pe toate. Pe parcurs, au mai venit oameni și odată cu dezvoltarea va fi nevoie de mai multă resursă umană. Organigrama o stabilim noi și trece prin hotărâre de consiliu județean. Cu siguranță vom găsi soluții.

Rep.: Sunt șanse pentru rute interne?

S.M.: Aș fi crezut și cred în continuare că ruta Craiova-București merge. Știu că suntem aproape de București, dar avem avantajul că Bucureștiul este poartă de intrare și de ieșire din România și poate fi considerat un hub important pentru a zbura. Trebuie să găsim o companie care să accepte și această distanță mică Craiova-București. Se lovesc de ideea că se lucrează la Drumul Expres Craiova-Pitești…de aceea este mai greu cu aceste curse interne.    

Rep.: Planuri pe termen scurt și mediu…

S.M.: Pe termen scurt, vorbim de implementarea celor trei proiecte. Mai am în vedere și acțiuni pe parte comercială. Ne dorim atragerea unor noi companii aeriene, venirea cu noi destinații.

Rep.: Alte noi proiecte, pe lângă cele pe care le implementați deja?

S.M.: Din păcate, Europa s-a gândit că din 2024, aeroporturile să nu mai fie eligibile pe programe operaționale. Ne vom îndrepta spre PNRR sau dacă suntem atât de dezvoltați, din punct de vedere al aeroporturilor, și nu considerăm o prioritate continua dezvoltare…înseamnă că nu mai avem nevoie de finanțări europene.

Aeroportul Craiova a pornit la drum cu 225 de pasageri, în anul 2005. An de referință este 2019, cu 514.544 pasageri înregistrați și, potrivit directorului Manda, sunt șanse ca acest record să fie doborât de anul 2023.