Anul acesta, compania de transport public din Târgu-Jiu a scos la licitație troleibuzele vechi pe care le avea în flotă și pe care le-a utilizat mai bine de 25 de ani, iar veștile sunt bune pentru patrimoniul tehnic românesc.
Două exemplare vor fi păstrate de Transloc drept vehicule de muzeu: un troleibuz solo de 12 metri Rocar 212E (numărul 117 – TG JIU 0121) și un troleibuz articulat Rocar 217E (numărul 109 – TG JIU 0113).
Mai mult, din cele opt troleibuze Rocar scoase la licitație, un alt exemplar și-a găsit un nou destinatar și va ajunge în muzeu. Vorbim despre un troleibuz articulat produs în 1995, model Rocar217E, a cărui poveste este prezentată de către reprezentanții Asociației Metrou Ușor, cei care au lansat Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean.
„Povestea troleibuzului „Național” (așa cum a ajuns să fie cunoscut) începe în anul 1995, când acesta ajunge de la fabrica ROCAR din București în orașul de pe Jiu, unde primește numărul de parc 105. O rețea abia inaugurată, cu troleibuze noi de producție autohtonă, aceasta avea să fie o poveste ce se va scrie în următorii 27 de ani. Sosit într-o schemă cromatică alb-albastru, acesta era unul din numeroasele troleibuze 217E ale vremii, ce împânzeau orașele țării în anii 1990. La Târgu Jiu vor sosi 12 astfel de troleibuze. Troleibuzul cu numărul 105 se va remarca la începutul anilor 2000, atunci când pe afișajul frontal este lipită o reclamă la ziarul Național. Această reclamă va rămâne până în zilele noastre, dăinuind aproape 20 de ani. Deși o reclamă banală, monotonă, aceasta va transforma troleibuzul într-unul special, cunoscut atât de pasionații de transport public, cât și de călătorii de zi cu zi. Ulterior promulgării OUG (R) 195 din 12 decembrie 2002, troleibuzul este înmatriculat cu numărul TG JIU 0109”, spun reprezentanții Asociației.
Întreținerea de care a beneficiat de-a lungul anilor, atât din punct de vedere tehnic, cât și estetic, a făcut din acesta un pretendent la restaurarea și expunerea într-un muzeu al transportului public.
Șansa a venit anul acesta, când Târgu-Jiu (ultimul oraș ce mai avea în circulație astfel de troleibuze) le-a scos la vânzare. Fiind reabilitat estetic în anul 2021 și prezentându-se în condiții tehnice acceptabile, troleibuzul „Național” a fost achiziționat de Timișoara pentru a fi inclus în patrimoniul Muzeului de Transport Public Corneliu Mikloși.