La doar câteva luni distanță de când au fost recepționate lucrările, au apărut probleme la platformele pentru containerele îngropate din Craiova. Astfel, sunt zone unde platformele efectiv s-au deformat, în cazul altora au apărut mici gropi și în foarte multe situații, bordura de ciment turnată de jur împrejur demonstrează, din nou, modul în care aleg să lucreze cei mai mulți dintre constructorii ce câștigă astfel de contracte: în bătaie de joc.

Despre această bătaie de joc, confirmată nu de puține ori, s-a scris dintotdeauna și se va scrie, cu siguranță, pentru mult timp. Motivul nu este, așa cum se tot încearcă să ni se spună, „că nu preau ăștia din presă ce face…și publică și ei chestii”, ci este unul cât se poate de real. După ce participă la licitații și le și câștigă, sunt firme de construcții care fac lucrări după bunul plac. Multe în bătaie de joc și fără simț de răspundere. Urmările? Calitatea produsului final.  

Despre o astfel de calitate se poate discuta și dacă se iau la pas platformele pentru containerele îngropate din Craiova. Culmea este că deși s-a întârziat enorm cu acest proiect, ce se anunța a fi de vis pentru orașul bostru, la câteva luni de la recepția lucrărilor, au și apărut probleme: pavelele s-au lăsat în stânga, în dreapta, după caz, s-au format gropi, nisipul a ieștit printre acea mică distanță dintre pavele, iar bordurile din ciment fie s-au spart, fie s-au măcinat. Toate acestea…din februarie până în prezent.   

Potrivit autorităților județene, aceste platforme au fost predate Iridexului, motiv pentru care operatorul de salubritate ar trebui să verifice starea acestor platforme și să transmită situațiile-problemă în vederea remedierii.

„În acest moment, conform contractului de predare-primire, activitatea de operare a containerelor cade în sarcina reprezentanților SC Iridex Group Salubrizare, inclusiv monitorizarea stării platformelor. Orice deficiențe apărute sunt apoi sesizate de către aceștia către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECODOLJ, respectiv către beneficiarul proiectului, Consiliul Județean Dolj. Sesizările sunt apoi supuse analizei pentru a se stabili ce tip de deficiențe sunt și care sunt cauzele care au dus la apariția lor”, spun reprezentanții CJ Dolj.

După acest pas, se face o expertiză și, în funcție de rezultat, se stabilește cine va remedia problema: constructorul, potrivit clauzei contractuale, sau alți vinovați. Și cum camere video nu prea sunt…cam greu de stabilit!

„Astfel, dacă în urma expertizei se constată că sunt probleme legate de modul în care au fost executate lucrările, remedierea acestora cade în sarcina constructorului, conform condițiilor contractuale. Dacă deficiențele au alte cauze, se fac proceduri pentru stabilirea vinovaților și remedierea lor pe cheltuiala acestora. În acest sens, sunt utilizate inclusiv camerele de supraveghere montate de ADI ECODOLJ la o parte dintre platforme, dar și alte camere de supraveghere aflate în zonele de interes”, mai spun reprezentanții CJ Dolj.

Dacă despre calitatea lucrărilor efectuate nimeni nu pare a fi în măsură să spună cum stau lucrurile, despre o principală cauză a acestor situații, autoritățile județene pot vorbi: șoferii indisciplinați.

 „În acest moment, principala cauză o reprezintă parcările neregulamentare pe platforme, acestea nefiind concepute să suporte greutatea unui autovehicul. Cei care își parchează mașinile riscă amendă, ridicarea autoturismului și suportarea cheltuielilor cu reparațiile”, explică autoritățile județene.

Evident, realitatea nu infirmă acest lucru, dar nici nu acceptăm că aceasta este cauza principală. Sunt foarte multe fotografii, pe care le-am primit, făcute în diferite zone ale municipiului, unde se vede clar că nu ai cum să parchezi mașina. Acolo, pavelele s-au lăsat în toate felurile posibile pentru că nu s-a lucrat cum ar fi fost firesc.  

Mai mult, sunt platforme, vreo cinci la număr, pe care chiar eu le văd zilnic. Și mai văd că, în fiecare zi ce trece,…se mai sfarmă sau se mai sparge o bucățică din acea platformă.

Realizarea platformelor pentru containerele îngropate și amplasarea acestor containere reprezintă unul dintre obiectele „Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor în județul Dolj”, proiect cu finanțare europeană accesată de Consiliul Județean Dolj.

Valoarea totală a proiectului se ridică la 50 de milioane de euro, în timp ce valoarea exclusiv a platformelor este 18,7 milioane de lei, fără TVA, din care lucrări de amenajare a platformelor de 3,94 milioane de lei, fără TVA (inclusiv materiale).

Contractul de execuție a fost atribuit în urma unei licitații publice către firma SC European Waste Technology.

După finalizarea lucrărilor, în luna februarie a acestui an, cele 438 de platforme cu containere subterane au fost recepționate și predate operatorului SC Iridex Group Salubrizare.

Rămâne de văzut în ce măsură se vor face reparații și dacă una dintre părțile implicate în acest mega-proiect va fi cu adevărat interesată de bunul mers al lucrurilor.