În momentul în care ajungi pacient într-un spital public, între multele griji pe care ți le faci este și cea referitoare la ce vei mânca. Da, este normal, mai ales dacă nu ai rude în oraș. Sunt foarte multe reclamații în acest sens, pacienții aducând în atenție aspecte de tot felul. La Spitalul de Boli Infecțioase Victor Babeș Craiova s-a reușit, de o bună vreme încoace, să se mențină un echilibru în acest sens. Nu au serviciu externalizat, ci bucătărie internă. Echipa comunică, rezolvă la timp sincopele și ține cont de micile nemulțumiri ale bolnavilor.
Despre serviciul de hrană, despre cum se spală lenjeriile și cum au reușit să asigure lenjerii de unică folosință, despre ce reclamații mai fac pacienții, despre cum funcționează acea căsuță a Primăriei Craiova, despre obiectivele pe termen mediu și îndelungat, dar și despre previziunile pentru perioada rece, în privința internărilor, am discutat, într-un interviu, cu managerul unității spitalicești, dr. Adina Turcu.
Reporter: Există, la nivelul spitalelor aflate în administrarea Primăriei Craiova, acele cutii pentru reclamații sau mulțumiri, după caz. Cum funcționează acest sistem? La ce interval de timp aveți un feedback?
Adina Turcu, director Spital de Boli Infecțioase „Victor Babeș” Craiova: La nivelul spitalului, avem o singură cutie pentru că noi avem o singură locație. Cutia se găsește la poarta unității medicale. La internare, fiecare pacient primește un formular ce poate fi completat și depus în momentul în care este externat. Președintele Consiliului de Administrație al spitalului vine, din partea primăriei, și ridică aceste formulare, o dată pe lună. Ele sunt analizate în cadrul Primăriei Craiova și, în funcție de conținut, prelucrate cu fiecare manager. Sunt și foarte multe părți bune, dar am avut și noi și reclamații.

Rep.: Ce vi s-a reproșat?
A.T.: În privința atitudinii personalului, au fost discuții legate de apelarea butonului de asistență și că nu a venit în cinci minute, ci în șapte, de exemplu. Au mai fost semnalate situațiile când aparținătorilor nu li s-a permis accesul în incintă. Noi am avut o foarte lungă perioadă, acces pentru vizitatori doar o oră pe zi. A fost greu și continuă să fie pentru că noi testăm în continuare fiecare pacient. Dacă lași aparținătorii, nu mai ai niciun control. Tot în formulare au mai fost reclamații legate de para de duș. La noi, în permanență, este această discuție și da, lipsește para de duș pentru că mulți pacienți și-o însușesc. Am mai avut o problemă legată de lenjerie. Noi am reușit, printr-un proiect, să achiziționăm lenjerii de unică folosință.
Rep: De ce să devină acest lucru o problemă?
A.T.: Avem și lenjerii normale, dar mulți pacienți au fost supărați din cauza acestor lenjerii de unică folosință. Cine a solicitat, i s-a pus automat așternut normal. Ținând cont însă de specificul spitalului nostru, am considerat că este mult mai bine să utilizăm lenjerii de unică folosință. Sunt mult mai sigure. Se schimbă zilnic. Am mai avut reclamații legate și de hrană. Au fost perioade când firmele care au câștigat contracte au livrat, de exemplu, cutii de pateu sau de compot de ananas ce nu aveau acea cheiță.
Rep: Aveți și telefonul pacientului. Funcționează?
A.T.: Este o alternativă, da. Numărul la care pot suna este afișat la biroul de internări și în fiecare salon.
Rep.: Vă ajută aceste variante?
A.T.: Atât acele formulare, cât și apelurile sunt de mare ajutor pentru noi, managerii. Și noi avem formulare de analiză. Avem și noi cutiile noastre, puse conform regulilor ANMCS, pe fiecare etaj. Există cutie pentru salariați, unde pot depune sesizări cu privire la conducere, dar și pentru pacienți. La trei și șase luni, avem feedback pe aceste formulare. Primăria vine ca un al treilea feedback, înglobând și condițiile hoteliere.


Rep.: Ați amintit de hrana pacienților. Cum vă descurcați, în prezent, ținând cont de scumpirile din ultima perioadă. Bucătărie internă sau serviciu externalizat?
A.T.: Au fost perioade, anul trecut, când modificarea prețului alimentelor a dus la unele negații pe care le-am primit de la firmele ce câștigaseră licitația. Au fost două luni când ne-a fost greu să realizăm meniurile, dar am reluat licitațiile la produsele pentru care primisem negație și am rezolvat. Se decontează 33 de lei/pacient pentru regimul care nu este comun și 22 de lei/pacient pentru regimul comun. Noi avem bucătărie proprie. Nu am optat niciodată pentru un serviciu externalizat. Avem la nivel de instituție șase regimuri pe care le pregătim zilnic: diabet, HIV, tuberculoză, regim comun, regim de enterocolită și cel de hepatită. Am achiziționat și camere frigorifice speciale, unde păstrăm tipul de mâncare pe fiecare circuit. Bucătăria este acreditată din punct de vedere al ISO.
Rep.: Meniurile sunt întotdeauna în regulă. Cum păstrați acest echilibru?
A.T.: Un plus, în acest sens, este și participarea medicului de diabet și boli de nutriție la stabilirea meniurilor. Medicul și cele două asistente de dietetică pregătesc meniurile pentru o săptămână, pe toate cele șase categorii amintite. În fiecare vineri, noi facem meniurile pentru o săptămână. Avem caserole de unică folosință, tacâmuri de unică folosință ambalate individual. Pâine și tot ce nu pregătim în bucătărie sunt produse ambalate individual. Pacientul beneficiază de trei mese și două suplimente, unul la 10.00 și unul la 16.00. Ne încadrăm în norma de hrană, reușim să oferim pacientul tot ceea ce are nevoie și, în anumite perioade din an, de sărbători de exemplu, pregătim și meniuri speciale.






Rep.: În privința internărilor, care este situația actuală? Sunt mulți pacienți cu Covid?
A.T.: Lunar, într-o perioadă normală, noi tratăm 1.000-1.100 de pacienți. Deocamdată, suntem într-un ritm normal al internărilor. Este adevărat că, în ultimele trei-patru săptămâni, numărul pacienților Covid pozitiv prezenți la camera de gardă a spitalului a crescut. Am relocat anumite paturi din zona de Non Covid și le-am transformat în secții Covid. Legat de manifestări, sunt cele respiratorii combinate cu cele digestive, dar nu sunt forme grave care să pună probleme specialiștilor și să ne îngrijoreze.

Rep.: Din punct de vedere al investițiilor, aveți proiecte în derulare? Am observat un șantier în curtea instituției.

A.T.: Avem în derulare trei proiecte pe fonduri europene. Șantierul este parte din proiectul pe care l-a scris Primăria Craiova, în anul 2019. Am început implementarea lui la începutul anului 2022, având termen de finalizare 31 decembrie 2023 și are legătură cu creșterea eficienței energetice a clădirilor. Am reușit să ne adaptăm și la normele ISU, fiind un proiect pe care arhitectul l-a dus la standard normale. Vom avea încă o scară de evacuare, așa cum prevede ISU. Mai avem în derulare încă două proiecte. Unul are legătură cu virusul Covid, proiect scris în anul 2020 și care are termen de implementare final tot sfârșitul lui 2023. Cu aceste fonduri, am cumpărat foarte multă aparatură. Am reușit să achiziționăm un computer tomograf și un aparat de radiologie și mai avem în derulare achiziția unor aparate precum: aparat de radiologie mobil , altul pentru sterilizări. Un al treilea proiect scris împreună cu departamentul de fonduri europene al primăriei se referă la scăderea numărului de infecții nosocomiale. Este un proiect prin care laboratorul de microbiologie înființat în cadrul spitalului va fi dotat cu aparatură de standarde internaționale. Este un proiect în implementare. Aparatura va ajuta în stabilirea diagnosticului la maximum 30 de minute de la intrarea pe poarta spitalului. Vom achiziționa și aparatură pentru Secția de Terapie Intensivă.
Rep.: Din punct de vedere al infrastructurii, ce mai este de făcut? Interiorul este complet reabilitat? Ce este prioritar, pentru conducere, acum?
A.T.: În interior, totul este renovat. Realizăm doar lucrări de întreținere. Am igienizat toate secțiile spitalului. Facem acest lucru permanent. De exemplu, mai ales acum că s-au făcut lucrări de termoizolație, reușim să schimbăm linoeumul. A fost afectat și se impune. Prioritar pentru noi este să reușim să întocmim un studiu de fezabilitate, astfel încât să construim o clădire pentru secțiile de pneumologie. Este un obiectiv pe termen mediu. Ne dorim un P+6 pentru aceste secții. Îl numesc un obiectiv îndrăzneț, dar avem nevoie de un asemenea imobil.