Începutul fiecărui an presupune, pentru primării, estimarea unui anumit nivel al veniturilor. Este forfotă în instituții, discuții și se fac tot felul de calcule. Mai mult, autoritățile competente și cu experiență știu cam cât reușește primăria să încaseze din ceea ce estimează și doar în funcție de această realitate își permit sau nu să treacă de la priorități la mofturi.
Spre exemplu, la începutul anului 2023, autoritățile locale din Filiași estimau că vor avea 56.440.000 de lei, venituri până la sfârșitul trimestrului al treilea.
Cum de cele mai multe ori planurile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg, ajunse la sfârșitul trimestrului trei, tot autoritățile locale de la Filiași ne comunică oficial că au reușit să adune venituri totale de 16.207.824 lei , adică doar 28,7% din ceea ce estimaseră.
Interesant la modul de funcționare a primăriilor este faptul că până la o eventuală rectificare negativă a veniturilor, angajamentele legale, respectiv cheltuielile instituției, se bazează pe VENITURILE ESTIMATE.
Dacă veniturile pot fi mărite artificial, cheltuielile nu pot fi tăiate cu aceeași ușurință. La Filiași, din cei 16.207.824 lei plus veniturile încasate în trimestrul 4, salariile angajaților din primărie reprezintă 56% din întreaga sumă. Astfel, tot ce se încasează de către primărie de la contribuabili, mai bine de jumătate se duce către lefurile funcționarilor.
Cum lipsa responsabilității financiare a autorităților locale este mereu pusă sub semnul întrebării, tot la Filiași se plătesc doar sporuri pentru proiecte finanțate din fonduri europene, în cuantum de 557.033 de lei, fără sumele cheltuite cu aceeași destinație în trimestrul patru.
Așadar, după o analiză a cifrelor bugetare comunicate oficial de către Primăria Filiași, se poate spune că aceasta este una dintre dintre instituțiile din județ care funcționează pe datorie. Documentul care și dovedește acest lucru este o hotărâre a consiliului local prin care se aprobă contractarea unui credit în valoare de 1.829.000 lei de la Ministerul Finanțelor.
Pe de altă parte, în ciuda acestor lipsuri evidente din bugetul Filiașiului, motive de distracție au tot fost de-a lungul anului trecut, evenimentele fiind multe și nu pe sume de neluat în seamă: zilele orașului, Hora satului din satul Bâlta, Ziua Copilului, seara de revelion pentru care s-a aprobat în buget suma de 195.000 de lei cu TVA, sunt doar câteva exemple.
Acum că am trecut în anul 2024 și este nevoie de un nou buget, rămâne de văzut ce estimări de buget vor mai face autoritățile, cât de realiste vor fi și dacă pofta de distracție va fi mare decât cea pentru realizarea cu responsabilitate a proiectelor prioritare.
Nici în comuna Mischii estimarea nu bate nici pe departe cu încasarea reală. Astfel, autoritățile de aici apreciau că vor avea, la finalul trimestrului trei, venituri în sumă de 25.516.000 de lei. Realitatea a fost cam dură, suma colectată fiind de 3.571.977 de lei. Ca și în cazul Filiașiului, partea bună este că salariile funcționarilor au fost acoperite. S-au găsit ceva fonduri și pentru a marca „Zilele Comunei”, pentru că așa cum spunea edilul și distracția are rolul ei într-o comunitate, rămânând acum de văzut cum se vor organiza autoritățile pentru anul ce tocmai a început.
Cu siguranță multe alte primării din județ, dacă nu majoritatea, se confruntă cu situații ca cele anterior prezentate. Edilii spun că le este greu să asigure ceea ce estimează, dar pe de altă parte nici nu respectă o ordine a priorităților la nivel de comunitate pe care o reprezintă și pe care se presupune că trebuie să o respecte.