Programul activităților derulate în cadrul săptămânii „Școala altfel” a debutat, la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” din Craiova, cu acțiuni ce au în vedere prevenirea și reducerea faptelor de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor.
După ce au lucrat, în clase, alături de cadrele didactice, postere având ca temă fenomenul numit „Bullying”, elevii au expus lucrările, amenajând astfel gardul unității de învățământ.
„Având în vedere una dintre prioritățile Programului „Școala Altfel”, în anul școlar 2023-2024 , respectiv <<Prevenirea și reducerea faptelor de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor>>, am debutat cu amenajarea gardului unității școlare cu desenele și posterele create de elevii școlii pe această temă. Este de datoria fiecăruia dintre noi să le oferim elevilor noștri un mediu de învățare sigur și sănătos din punct de vedere emoțional, în care fiecare elev să fie tratat cu respect.
Astăzi, cele 80 de cadre didactice ale școlii, împreună cu cei peste 1.100 de elevi au participat la activități de conștientizare a fenomenului numit <<Bullying>>, care nu este un termen inventat de psihologi, ci este o realitate dură care lasă urme adânci. În speranța că elevii au înțeles că agresiunile de orice fel nu-l fac mai puternic pe cel agresat și nici mai sigur de sine pe cel care agresează, suntem hotărâți să nu ne oprim aici”, a menționat prof. Dana Maria Cotfasă, director al Școlii Gimnaziale „Mihai Viteazul” Craiova.
Anul acesta, Ministerul Educației a trasat o serie de teme prioritare care trebuie să fie abordate în cadrul săptămânii ”Școala altfel”, în acest an școlar, de toate unitățile de învățământ.
Printre altele, profesorii sunt obligați să desfășoare activități și informări cu privire la prevenirea consumului de alcool, droguri și alte substanțe psihoactive în rândul copiilor și tinerilor, subiect discutat îndelung mai ales în ultimele luni.
De asemenea, cadrele didactice trebuie să organizeze activități în vederea prevenirii/ reducerii faptelor de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor.
Tot în săptămâna „Școala altfel”, Ministrul Educației recomandă ca elevii să-și însușească reacții adecvate în situații de urgență: accidente, cutremur, incendiu, pandemie etc., inclusiv noțiuni de prim-ajutor, dar și să învețe despre pericolul obiceiurilor alimentare nesănătoase, sedentarismului și utilizării excesive a tehnologiei.
Prevenirea și reducerea faptelor de discriminare în funcție de statutul social, economic sau cultural, naționalitate, etnie, cetățenie, greutate, dizabilitate, vârstă în rândul copiilor și tinerilor este, de asemenea, o temă care trebuie să fie prioritară pentru profesori.
Programul național „Școala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și este derulat pe baza unei planificări pe care o face fiecare unitate de învățământ.
Acest program a fost implementat pentru prima dată în anul școlar 2011 – 2012, cu scopul de a contribui la dezvoltarea de competențe de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/ elevilor.